Hotell & Konferens

Med doftsinnet i fokus

Helena Krohn och Victoria Lindqvist ligger bakom företaget Uniscent Scandinavia som fokuserar på att förstärka våra upplevelser via doftsinnet med hjälp av sinnesmarknadsföring.

Vad innebär det att arbeta med sinnesmarknadsföring?
– Syftet med sinnesmarkandsföring är att stimulera gästens alla sinnen. Ju fler sinnen som aktiveras under en upplevelse desto mer känslomässigt engagerade blir vi människor, vilket i sin tur gör upplevelsen mer minnesvärd. Att arbeta med sinnesmarknadsföring är spännande eftersom det kan göra så stor skillnad för den totala kundupplevelsen. Överlag är svenska företag redan duktiga på att stimulera sinnen som hörsel, syn och känsel genom musik och inredning. Doftsinnet är dock ofta bortglömt och det kan göra stor skillnad för kundupplevelsen om doften i lokalen är tilltalande. De flesta tycker det är kul och spännande med dofter när de används på rätt sätt och det gör vårt arbete väldigt roligt och givande.

Vad har doften för roll i upplevelsen?
– Vårt doftsinne är nära förankrat till våra känslor. Dofter kan påverka vår sinnesstämning omedelbart. Det sägs att vårt humör och vår energinivå kan förbättras med 40 procent när vi känner dofter vi gillar samt att vårt doftsinne är 60 procent korrekt efter ett år medan vårt visuella minne endast är 40 procent korrekt efter två månader. Doften spelar med andra ord stor roll i totalupplevelsen. Vårt doftsinne formar våra liv på sätt som vi bara börjat förstå.

Hur ska man tänka kring valet av dofter? Finns det typiska dofter vi tenderar att ”le åt” och glädjas av?
– När det gäller att välja en doft till sitt hotell, galleria eller sina konferensdagar så beror det helt på vad man vill åstadkomma med doften. Vi väljer doft efter ändamål. Har hotellet ett speciellt koncept så väljer vi dofter som förstärker det. Om det istället handlar om att behålla energinivån hos konferensdeltagarna så adderar vi en doft som gör oss energiska. Dessutom har vi en helt annan doftkultur här än i exempelvis södra Europa. De dofter som funkar där funkar inte nödvändigtvis här. Överlag tycker vi i Skandinavien om naturnära dofter som skog, trä, eucalyptus, basilika, citrus osv och att det inte doftar för starkt. När vi hittar rätt doft och rätt nivå, vilket är vårt jobb, så gör det en enorm skillnad för en miljö. Även en subtil doft kan vara effektfull.

Lagom är bäst även när det kommer till dofter. Hur skapar man en balans för att doftupplevelsen inte ska ta över? Hur arbetar ni med kunden för att få fram den bästa doften för just dem?
– Först och främst spelar valet av doft en stor roll. Vi har 1600 dofter i vårt kartotek men med åren har vi erfarit vilka dofter som fungerar här i Skandinavien och vilka som lämpar sig för olika ändamål. Utöver doftval är distributionen av doften och de inställningar vi gör på våra system extremt viktiga. Vi är väldigt närvarande efter att vi gjort en installation för att följa upp och utvärdera och göra de eventuella justeringar som krävs för att få exakt rätt nivå på doften. Vi börjar alltid lågt, det får inte dofta för mycket. Vi är nästan alltid ute efter en subtil doft, en förnimmelse för gästerna. Här är våra maskiner suveräna. Vi kan göra extremt detaljerade inställningar – välja olika intensiteter vid olika tider och olika dagar så att det bara doftar precis när vi vill och med den intensitet vi önskar. I arbetet med att hitta den bästa doften för kunden lyssnar vi på kundens önskemål och väljer därefter ut dofter som vi tycker lämpar sig. Det är viktigt att inte bara gå på vad en person tycker om och vill ha utan att vi tänker mer generellt. Här hjälper vi kunden mycket då vi har stor erfarenhet och underlag gällande vilka dofter som uppskattas av människor över lag. Mer info om Uniscent Scandinavia och deras doftsystem hittar ni på: uniscent.se

AV EMILIA RADOW INGVARSON

Doftsystemen och hur de fungerar:

System kommer från amerikanska ScentAir som är den största leverantören i världen när det gäller doftsystem. Systemen arbetar med torr luftspridning, vilket innebär att doften sprids väl och att det inte uppstår något moln med koncentrerad doft framför maskinen. En del av systemen fylls med doftolja, andra har ingen olja utan innehåller en patron med ett filter som doftar. Maskinerna väggfäst eller monteras i taket och programmeras efter önskade tider och med lämplig intensitet för den specifika lokalen.

Hotell & Konferens

Med doftsinnet i fokus

Helena Krohn och Victoria Lindqvist ligger bakom företaget Uniscent Scandinavia som fokuserar på att förstärka våra upplevelser via doftsinnet med hjälp av sinnesmarknadsföring.

Vad innebär det att arbeta med sinnesmarknadsföring?
– Syftet med sinnesmarkandsföring är att stimulera gästens alla sinnen. Ju fler sinnen som aktiveras under en upplevelse desto mer känslomässigt engagerade blir vi människor, vilket i sin tur gör upplevelsen mer minnesvärd. Att arbeta med sinnesmarknadsföring är spännande eftersom det kan göra så stor skillnad för den totala kundupplevelsen. Överlag är svenska företag redan duktiga på att stimulera sinnen som hörsel, syn och känsel genom musik och inredning. Doftsinnet är dock ofta bortglömt och det kan göra stor skillnad för kundupplevelsen om doften i lokalen är tilltalande. De flesta tycker det är kul och spännande med dofter när de används på rätt sätt och det gör vårt arbete väldigt roligt och givande.

Vad har doften för roll i upplevelsen?
– Vårt doftsinne är nära förankrat till våra känslor. Dofter kan påverka vår sinnesstämning omedelbart. Det sägs att vårt humör och vår energinivå kan förbättras med 40 procent när vi känner dofter vi gillar samt att vårt doftsinne är 60 procent korrekt efter ett år medan vårt visuella minne endast är 40 procent korrekt efter två månader. Doften spelar med andra ord stor roll i totalupplevelsen. Vårt doftsinne formar våra liv på sätt som vi bara börjat förstå.

Hur ska man tänka kring valet av dofter? Finns det typiska dofter vi tenderar att ”le åt” och glädjas av?
– När det gäller att välja en doft till sitt hotell, galleria eller sina konferensdagar så beror det helt på vad man vill åstadkomma med doften. Vi väljer doft efter ändamål. Har hotellet ett speciellt koncept så väljer vi dofter som förstärker det. Om det istället handlar om att behålla energinivån hos konferensdeltagarna så adderar vi en doft som gör oss energiska. Dessutom har vi en helt annan doftkultur här än i exempelvis södra Europa. De dofter som funkar där funkar inte nödvändigtvis här. Överlag tycker vi i Skandinavien om naturnära dofter som skog, trä, eucalyptus, basilika, citrus osv och att det inte doftar för starkt. När vi hittar rätt doft och rätt nivå, vilket är vårt jobb, så gör det en enorm skillnad för en miljö. Även en subtil doft kan vara effektfull.

Lagom är bäst även när det kommer till dofter. Hur skapar man en balans för att doftupplevelsen inte ska ta över? Hur arbetar ni med kunden för att få fram den bästa doften för just dem?
– Först och främst spelar valet av doft en stor roll. Vi har 1600 dofter i vårt kartotek men med åren har vi erfarit vilka dofter som fungerar här i Skandinavien och vilka som lämpar sig för olika ändamål. Utöver doftval är distributionen av doften och de inställningar vi gör på våra system extremt viktiga. Vi är väldigt närvarande efter att vi gjort en installation för att följa upp och utvärdera och göra de eventuella justeringar som krävs för att få exakt rätt nivå på doften. Vi börjar alltid lågt, det får inte dofta för mycket. Vi är nästan alltid ute efter en subtil doft, en förnimmelse för gästerna. Här är våra maskiner suveräna. Vi kan göra extremt detaljerade inställningar – välja olika intensiteter vid olika tider och olika dagar så att det bara doftar precis när vi vill och med den intensitet vi önskar. I arbetet med att hitta den bästa doften för kunden lyssnar vi på kundens önskemål och väljer därefter ut dofter som vi tycker lämpar sig. Det är viktigt att inte bara gå på vad en person tycker om och vill ha utan att vi tänker mer generellt. Här hjälper vi kunden mycket då vi har stor erfarenhet och underlag gällande vilka dofter som uppskattas av människor över lag. Mer info om Uniscent Scandinavia och deras doftsystem hittar ni på: uniscent.se

AV EMILIA RADOW INGVARSON

Doftsystemen och hur de fungerar:

System kommer från amerikanska ScentAir som är den största leverantören i världen när det gäller doftsystem. Systemen arbetar med torr luftspridning, vilket innebär att doften sprids väl och att det inte uppstår något moln med koncentrerad doft framför maskinen. En del av systemen fylls med doftolja, andra har ingen olja utan innehåller en patron med ett filter som doftar. Maskinerna väggfäst eller monteras i taket och programmeras efter önskade tider och med lämplig intensitet för den specifika lokalen.