Trenden med en egen signaturdoft sprider sig nu i den internationella hotellvärlden. Även nya boutiquehotellet Bank Hotel i Stockholm har hakat på trenden och nu tagit fram en egen unik doft för att förstärka sitt koncept som internationellt lyxhotell och lyfta gästernas hotellupplevelse.

I Bank Hotels signaturdoft, som diskret men samtidigt närvarande omsveper hotellets allmänna ytor, märks noter från varm patchouli, pomelo och cederträ till nejlika och sensuell jasmin.
– Med doften ville vi skapa en doft som överensstämmer med hotellets helhetsupplevelse, en doft som känns välkomnande och förmedlar en
känsla av internationellt vardagsrum, sade Linda Nordlund, marknadschef, Stureplansgruppen, ägare, vid presslanseringen av den nya doften.

Doften har tagits fram i samarbete mellan Stureplansgruppen och doftkonsultföretaget Uniscent Scandinavia/Scent Air, som är experter på att skräddarsy ”säljande” dofter för olika företag och miljöer och har 1 600 dofter i sitt sortiment.
– Genom att addera doft i miljön kan man stimulera alla sinnen och få doften att bli en naturlig del av varumärket, fastslog Victoria Lindqvist, Unicent Scandinavia. Efter att ha fått en noggrann specifikation från Stureplansgruppen tog vi fram tio olika doftförslag på signaturdoft, som skulle kunna passa hotellets interiör, färger och atmosfär.
Förutom den vinnande signaturdoften, som nu sprids via en speciell doftmaskin, har Bank Hotel lanserat doftljus och rumsspray med den unika Bank Hotel-doften.

I samtliga hotellrum och sviter finns produkter från lyxiga doftlinjen L Art du Sion från franska nischdofthuset Diptique med säte i Paris. I doftkollektionen, som utmärks av hemlighetsfull lyx och självsäkerhet, ingår fruktiga noter som bergamott, grön mandarin och frisk apelsinblomma, neroli och nejlika. Den flärdfulla doftlinjen har tagits fram exklusivt för Bank Hotel och andra
utvalda lyxhotell, som Grand Hotel du Palais Royal, Mandarin Oriental och Esprit Saint German i Paris och La Mourra i Val D´Isere samt The Surrey i New York. *

DOFTMARKNADSFÖRING
– EN LÖNANDE AFFÄR

Doftmarknadsföring är ett effektivt sätt att öka försäljningen och förhöja kundupplevelsen. Alltfler företag, hotell, spa:n, globala kedjor och enskilda butiker väljer därför att använda doft för att öka sin försäljning.

Alla våra fem sinnen, syn, hörsel, känsel, smak och lukt, är viktiga för vår helhetsupplevelse. Men luktsinnet är vårt livskraftigaste sinne och med rätt doft på rätt plats kan man avsevärt lyfta en köpupplevelse, stärka ett varumärke och kraftigt öka försäljningen.
Det hävdar Victoria Lindqvist på doftkonsultföretaget Unicent Scandinavia med dofter och doftsystem från Scent Air, som är världsledande inom doftmarknadsföring och har huvudkontor i USA och finns i 110 länder.
– Genom att tillsätta skräddarsydda dofter får man kunderna att stanna längre i butiken och spendera mer pengar. De blir helt enkelt mer köpbenägna och nöjdare. Studier har exempelvis visat att kunder är beredda att betala mer för samma produkt i en doftsatt butik än i en motsvarande butik utan ”tillsatt” doft. Och när en butik som säljer kaffe också doftar kaffe fördubblas försäljningen.
Men det gäller att inte byta doft för ofta, för att inte riskera att förlora en väletablerad ”doftrelation” med kunden, betonar Victoria Lindqvist.
– Ofta gäller max två doftbyten per år, företrädesvis anpassade efter säsong som jul och vår/sommar. Men inom många verksamheter kan man använda sig av upp emot tolv olika dofter. På en spa-anläggning kan det vara allt från entrédoft till doftsatta massagerum och pooldoft.

Doftsättning används inte bara effektivt för att bidra till en ökad försäljning i butik eller förhöja kundernas upplevelse på hotell, spa:n och konferensanläggningar. Sinnesmarknadsföring och skräddarsydda dofter används inom en rad skilda verksamheter.
– Disney World och Liseberg var till exempel tidigt ute med att doftsätta sina olika parkmiljöer, från restauranger till aktiviteter och från doft av popcorn till doft av bränt ljus. Och vid rekrytering används doft ibland vid anställningsintervjuer för att skapa en trygg och attraktiv atmosfär.

Människan kan uppfatta runt 10 000 olika dofter. Ett doftstimuli går direkt upp i hjärnan. Inget sinne har ett sådant starkt minne som doftminnet, som kan komma ihåg dofter kopplade till miljöer och personer många år tillbaka i tiden, ända till barndomen. Förmågan att känna och urskilja dofter avtar dock när vi blir äldre.
Runt sex procent av befolkningen i Sverige lider av doftöverkänslighet och för dessa är naturligtvis många dofter ett problem i den offentliga miljön. Men i Sverige är vi internationellt sett ganska återhållsamma. Vi svenskar föredrar ju oftast mer diskreta dofter, även om vi har blivit mer vågade med åren och mer toleranta mot mer personliga utstickande dofter. *

TEXT: GUNILLA KEMPE