''Doft är viktigt för helhetsupplevelsen.''
Varbergs Kusthotell ligger femtiotvå steg från havet i vackra Apelviken. Till kusthotellet kommer gäster året runt för att konferera eller för en privat vistelse.
Många gäster kommer dit för läget, för att bo med horisonten och hämta energi i Sveriges enda Thalassospa och äta i restaurangen.
Hotellet har valt att doftsätta sin hotellentré samt spalounge med en doft av bambu. Restaurangen har en doft som heter A Walk In The Woods.
Terese Asplund jobbar som VD på hotellet och förklarar att hotellentrén kändes naturlig att doftsätta för att ge ett gott första intryck och för att skapa den allra bästa känslan för gästerna.
-När vi såg effekten av hotellentrén kunde vi helt enkelt inte låta bli att fortsätta doftsätta fler platser, säger hon.
Hon menar att utbudet är stort.
-Vi doftade på många fina dofter innan vi hittade rätt, berättar Terese.
Hon beskriver vidare att de tyckte att dofterna de valde passade och förstärkte konceptet på Kusthotellet på ett bra sätt.
-Doft är viktigt för helhetsupplevelsen av oss och vi upplever verkligen att det har höjt vår gästupplevelse. Gästerna är nyfikna och vi får dagligen frågor vad det är för dofter och om de finns att köpa. Vi visste doftens betydelse men vi kunde inte föreställa oss att så många gäster skulle bli så positivt påverkade av det. Vi får som sagt dagligen positiva kommentarer kring våra dofter.
Slutligen hälsar Terese till de som funderar på att doftsätta sitt hotell att det inte finns något att förlora.
-Vill ni ta gästens upplevelse ett steg till är detta ett sätt.